söndag 26 oktober 2008

I väntan kan jag berätta vad som hänt hittills

Min & F;s resa började för flera år sedan. I slutet av 2004 eller möjligtvis i början av 2005 började vi med arbetet i bebisverkstaden. Tiden gick & det verkade inte fungera. I slutet av 2005 tog vi kontakt med Mama Mia för en privat utredning.

Nedan följer lite dagboks anteckningar från den tiden. Du kanske tycker att vissa delar är för personliga & utlämnande men det känns viktigt att få med all längtan.

Tors 29 dec 2005 15:25
Sitter & funderar på om vi någonsin kommer att få lyckan att bli gravid. Vår Dr på Mama Mia skrev ut en dos Pergo som jag använde i början av december. Har gjort ultraljud + tagit 3 blodprov som visat att jag har ägglossning så där är det inte något fel. Vet inte om det är pga mig eller F. Vi försöker få tag på någon på Karolinska sjukhuset som ska ge oss remiss för ytterligare utredning. Åh, jobbigt! Alla har barn utom vi...

Mån 2 jan 2006 12:46
Nytt år, vad för det med sig?
Det är så mycket jag vill ska hända & jag vet att det bara är jag själv som kan påverka (så gott som) men frågan är om jag kan få till de stora förändringarna... Min smygande start till förändring, det som jag kan kontrollera, är att rensa hemma. Det känns oerhört skönt att bli av med saker. Tror stenhårt på att om man rensar upp i hemmet är det lättare att sedan sätta fokus på allt annat man vill förändra.
Vågar inte sätta några nyårslöften men det jag av hela mitt hjärta önskar i mitt liv är;
BARN - kommer vi kunna? /Är det försent att adoptera?
Ny större/bättre (eller billigare) bostad

Vet inte vilken ände jag ska börja... Har ingen kontroll ännu!

Mån 6 feb 2006 14:32
Måndag... Ny vecka! "Simmarna" var utan anmärkning. Bra! Nu är det min tur igen.
Ska med röntgen se om jag har fri passage till äggledarna i slutet på månaden. Är lite rädd för den undersökningen. Vill inte göra saker som gör ont.
Hoppas, hoppas vi blir gravida innan jag behöver göra den!

Fre 10 feb 2006 17:22
Syster-yster har 3 killar. Första gången hon berättade att hon var gravid mådde jag pest. Det är hemskt att inte kunna glädjas med vänner & bekanta som får barn. Jag hade redan då längtat efter att bli gravid & min syster är 5 år yngre än mig så det var lite känsligt att hon lyckades före. Senaste gången hon var gravid var hon hemlighetsfull länge. Hon visste inte hur hon skulle berätta för mig så under hela julfirandet 2004 höll hon in magen för att jag inte skulle bli ledsen. Stackars henne att med hänsyn till mig inte kunna ropa ut sin lycka!

Känner" äggstockarna… Undrar?

Tors 16 feb 2006 15:53
Ja, nu är det bokat. Röntgen nästa torsdag. Tycker att det är jätteläskigt. Är riktigt rädd faktiskt. Vet att det kommer göra ont & jag eventuellt svimmar.
Det kommer inte bli lätt. Det positiva är att vi går vidare med undersökningarna.

En sak jag tänkt på. Det är skit att vara tjej. Alla våra undersökningar är förenat med någon sorts smärta eller förnedring. Killarna, de får en skön stund istället... Hur rättvist är det?

Fre 24 feb 2006 15:01
Vet inte om utredningen snart räknas som klar? Flera blodprov, en omgång pergo, 2 spermaprov & röntgen av äggledarna. Inga av undersökningarna har visat några fel.

Vi undrade vad som var nästa steg & fick mail från läkaren.

Han tycker;
1/ Att de ska följa mig under en cykel, f.f.a med Ultraljud cd 12-13-kanske ge spruta som kan öka chansen till ägglossning och graviditet
2/ Att vi istället bör ta kontakt med IVF klinik.
Har bokat ett till ultraljud på onsdag men min läkare är bortrest så det blir någon annan som gör det. Vet heller inte om jag får ta någon spruta.

Det känns hopplöst & jag förstår inte vad vi kan göra mer. Inte IVF ännu va?

Tis 28 feb 2006 11:16
Enligt kalendern ska jag ha ägglossning idag. Tror inte det stämmer. Det verkar aldrig vara rätt enligt de tillfällen jag testat med stickor. Ska på ny VUL imorgon, dag 13, för att se att ägglossning är på gång. Undrar om de kommer erbjuda hormonspruta? Ska man inte äta Pergo samtidigt? Det är så många frågor man har. Vill ha enkla svar... Skulle önska att det fanns ett flödesschema på hur man går tillväga när si & så inte funkat eller vad nästa steg är.

Ons 1 mar 2006 11:01
Var på nytt ultraljud. Hon sa att det inte var ägglossning på gång ännu & hon förstod inte varför jag ev. skulle ta någon hormonspruta.
Måste vänta tills min läkare kommer tillbaka & höra vad han säger. Åh, då måste jag vänta tills efter nästa period innan jag kan göra en koll till för att ev få hormoner som ska stimulera. Det går INTE framåt.

Ok, har gjort lite undersökningar men jag förstår inte vad nästa steg är. Tycker inte att jag fått en klar bild. Måste hela tiden fråga & tjata mig till tider. Undrar även om det finns alternativ som jag inte blir erbjuden.

Igår var vi på middag. En vän till oss presenterade sin nya flickvän sedan 4-5 månader tillbaka. Vid huvudrätten berättade de att det skulle bli lite trångt hemma i augusti...

Aaagghh!!! Maten i vrångstrupen!

Sen ska man sitta där & vara glad för deras skull. Jobbigt som bara den att veta att de just träffats, att de redan ska ha en bebis, har köpt ringar & planerar inför semester i sommar.
Allt sånt som jag drömmer om...
Önskar, önskar, önskar mig en bebis, familj & att min älskling vill fria! Inga stora krav tycker jag. Vill bara vara lycklig!

Mån 24 apr 2006 18:29
Hur går det för oss? Förra veckan fick jag ta en (mycket dyr 350 kr) hormonspruta (Ovitrelle) i magen som "sista chans" & hjälp från min doktor. Vet inte hur det gått ännu men det "känns" inte som det fungerade.

Inga kommentarer: