söndag 26 oktober 2008

IVF - mycket hormoner i omlopp

Mån 24 apr 2006 18:29
Idag var vi till St. Göran för att prata om IVF. Nästa besök blir på torsdag för samtal med barnmorskan & ta lite blodprov. Om allt flyter på & tiderna passar kanske det ska bli utplockning av ägg v. 23, maj-juni.

Just nu är jag så less på detta att jag bara vill lägga av. VILL INTE gå på mer undersökningar & betala extremt mycket pengar (ja, denna längtan efter barn är mycket dyrare än man kan tro) om det inte fungerar. Men... vi försöker nog ändå.

Mån 22 maj 2006 08:50
Vi är på gång nu! Snart dax för äggplockning!

Har startat IVF & använt nässpray för nedreglering i ca 3 veckor. Sprayen får en att komma i klimakteriet med vad allt det innebär. Det minsta jag kan säga är att jag har huvudvärk jämt!

I torsdags började jag även med injektioner för att få upp de hormonella värdena & sätta igång äggproduktionen. Eller, det är F som får sätta sprutan i magen på mig för jag vill inte se nålen. Han är riktigt duktig & jag har bara blivit sur en gång för att det gjorde för ont ;o)

Ska på ultraljud i slutet på denna vecka & antagligen plocka ut ägg nästa gång ...
Huuu vad läskigt! Insättning blir ca. 24-36 tim efteråt tror jag.

Såg i tidningen idag att om man testar akupunktur samma dag som insättning av äggen ökade ens chanser från 26-39% till att lyckas. Skulle gärna vilja få de bästa chanser man kan få men det är kanske riskabelt om det istället skulle sabotera.

Hoppas, hoppas! Vill verkligen att det ska fungera.

Kanske inte så smart, men i helgen när vi var på IKEA så kostade en barnstol bara 29 kr & jag kunde inte låta bli att köpa en - eller det blev faktiskt två... de var ju sååå billiga! Hoppas det inte var ett dåligt omen!?

Tors 22 jun 2006 18:13
Det blev ingen befruktning!
I början av juni var vi till St:Göran för utplockning av äggen.

Jag fick riktigt mycket lugnande, smärtlindrande & lite sömnmedel så att jag var "halvborta" under proceduren. Efteråt fick vi vila lite & blev därefter serverade te & smörgås på Iittala porslin. Det var jättemysigt för det kändes som om vi fick sån fika som föräldrarna får när de har fött barn.

Men i alla fall, de fann 6 ägg. La dem med "simmarna" i värmeskåp & 2 dagar senare skulle vi tillbaka för insättning. Bara en timme innan bokad tid ringde de & berättade att det inte blivit någon befruktning... Mycket snopet & ledsamt!

Vi hade inte en tanke på att det skulle kunna hända i ett sånt tidigt skede & blev mycket ledsna. Nu har vi i alla fall bestämt att genomgå hela proceduren igen i slutet på sommaren & då använda mikroinjektion. Man hjälper "simmarna" på traven in i ägget.

Det är bara & fortsätta hoppas på lyckan!

Mån 28 aug 2006 19:04
Nu är det dax igen. Ska genomföra utplockning av ägg på onsdag morgon. Insättning fredag 1 september. Hoppas, hoppas!

Det är lite färre ägg än förra gången. 4-5 st som de kan se. Hoppas verkligen att alla är tillräckligt dugliga & att vi kommer klara detta. Nu ska vi låta föra in simmarns i ägget eftersom de inte själva ville tränga sig in förra gången. Åhhhh, vad lycklig jag blir om vi blir gravida på fredag!

Fre 1 sep 2006 19:13
Isättning av befruktat ägg idag!!! Åh vad underbart!

Idag sattes det in ett befruktat ägg. Jag hade bara fem stycken & ett var fint. Det hade delat sig på rätt sätt & nu är det bara att hålla tummarna & vänta tills 19/9 innan grav-test. Önskar jag kunde sluta tänka på vad som kan hända & bara vara positiv men just nu är vi lyckliga över att det fanns ett ägg i alla fall.

Kände en sådan fantastisk lycka direkt efter insättningen. Önskar av hela mitt hjärta att detta ska fungera.

och kroppen sade,

-välkommen, välkommen till mig!
välkommen lilla frö, stanna kvar, gro & bli stark, du är så oerhört efterlängtad.

F sa att mina ögon var jättevackra efteråt när allt var klart.

Tors 7 sep 2006 17:31
Mitt liv stannade till ett tag & allt gick ut på att oroa mig för att den lilla krumeluren ska växa sig stark & stanna kvar.

Är jätte nervös & spänd mest hela tiden. Jag vet att vi ska försöka slappna av & vara som vanligt men det är inte lätt. Kan inte tänka på något annat än den lilla krumeluren fast jag jobbar.
Har lite ont oxå. Vet inte om det är äggledarna som spänner.

Vill, vill, vill att det ska fungera! Har de senaste kvällarna försökt med avslappningsmusik men är fortfarande spänd som en fiolsträng. Detta känns livsviktigt. Vi har nog inga fler chanser. Spänner över magen & jag blir tokig av oro. Är det värk för att de varit inne & rotat eller bebis? BLIR GALEN! F ringde medicinupplysningen för att kolla ev biverkningar av medicinen= inga egentliga enligt dem. Ev. huvudvärk & viktförändringar. Inte magont i alla fall.

Har helt tappat hoppet.

Har försökt med avslappningsband med peppande tal de senaste 3 dagarna på kvällar & på lunchen. Det funkar lite på min stress i alla fall. Det är bra!

Om det inte gått denna gång heller kommer det att märkas efter helgen. Jag hoppas i så fall tidigare så att jag slipper vara förkrossad på jobbet.

Fram till iförrigår kväll var jag orolig, mycket tårar, lite förhoppningsfull, hysteriska utfall & med kraftiga spänningar över hela underlivet. Nåt hände igår kväll. En underlig känsla for igenom mig & det blev kallt över bålen. Efter det har jag inte känt någon glädje eller hopp. Inget speciellt alls. Lite molande kanske. Har i alla fall inga förhoppningar, kopplingar, känningar av att ha en kontakt med ett groende frö. Det är mycket märkliga känslor som kommer...

Sön 17 sep 2006 18:27
Började blöda förra måndagen & även om jag förstod att allt var över så fortsatte jag med medicinen. I fredags ringde jag St Göran. Vi bestämde att jag skulle testa lö morgon & sedan sluta om det visade minus.

Sagt & gjort - minus blev det så mina kroppsliga symtom talade rätt språk. Jag orkade nästan inte bli ledsen men det är jobbigt. Ska till kliniken imorgon bitti & prata om vad som händer nu. En gång till? Nya tag?

Kanske - men det är tufft psykiskt. Tiden efter insättning av ägget var den värsta jag varit med om. Katastrof & oro!!!

Satt & åt middag häromdagen, stressade upp mig i ett samtal & helt plötsligt blev allt svart runt mig & jag hörde bara brus. Mycket otäckt! Jag har efter det haft känningar av yrsel. Måste försöka stressa ner. Vet inte om jag pallar ett IVF till. Ledsen!

Tis 10 okt 2006 13:00
Vi kommer nog prova ett IVF till innan jul om vi har råd.

Har nu även tagit steget för ett möte med stadsdelsnämnden ang adoption. Vi har tänkt länge på detta under vår process & det känns helt rätt. Förstår inte varför vi inte tagit tag i detta tidigare. Men allt måste få ta den tid det tar. Vi behövde nog mogna till lite. Mötet är planerat onsdag vid lunch & jag är mycket nervös. Vill att de ska "gilla oss".

Ons 25 okt 2006 16:25
Vi har nu genomgått IVF nr 3.

Den gjordes med den kortare varianten som innebär fler injektioner/sprutor istället för nässpray för nedregleringen. Vi fick 5 ägg igen. Ett blev befruktat med microinjektion & isatt.

Där är vi nu! HOPPAS HOPPAS PÅ ATT DU DELAR DIG, FÄSTER & STANNAR KVAR!
Snälla, söta lilla krumelur!

Fre 3 nov 2006 12:25
Jag blöder.

Inga kommentarer: